Paardrijden en krokodillen vasthouden

21 april 2012 - 1770, Australië

Vandaag gaan we in het pittoreske stadje 1770 paardrijden. Een heel avontuur want Leen heeft wat schrik van paarden en Timmy heeft nog nooit paard gereden. Toch wilden we het alle 2 graag doen. Met de kniebroek, wandelschoenen en helm aan konden we meteen opstijgen. Timmy kreeg Speed en Leen kreeg Cash. Normaal 2 heel rustige paarden en ideaal voor beginners. Tja, het is te zeggen, Cash was wel heel rustig. We waren nog maar de oprit af of hij wou al gene stap meer verzetten. Dan deed hij alsof hij moest plassen of stond hij gewoon stil. Porren in de zij hielp niet en zelfs op de kont slaan kon hem niet in beweging brengen. Na vele nutteloze pogingen hebben we dan van paard gewisseld. Dat ging stukken beter!! We hebben zo een 2 uur paard gereden door de bush en door het dorpje. De begeleidster heeft ook leuke foto's genomen. Het was warm, maar wel een heel leuke rit. We zijn niet op het strand geweest omdat we daar niet ervaren genoeg voor waren en omdat het hoog tij was. We hebben op sommige momenten zelfs even in draf gereden.  De 2 uur waren zo voorbij, maar de spierpijn heeft nog enkele dagen geduurd! Niet echt handig als je in een kleine camper slaapt met een bed waar maar 50 cm ruimte is om er in te kruipen! Na deze inspanning zijn we dan nog naar het strand gegaan waar we in het heerlijk 26 graden warme water hebben gezwommen en met de bal gespeeld om de spieren wat te laten ontspannen. Een heerlijke dag die we ons nog op zijn minst enkele dagen zullen herinneren elke keer we bewegen!
 Het helpt natuurlijk ook niet veel als je de volgende dag lang in de auto moet zitten. We zijn immers naar Rockhampton gereden. Hier loopt de steenbokskeerkring dwars door de stad. Als we dan binnenkort meer naar het noorden reizen zitten we echt in Tropical Queensland waar schitterende regenwouden zijn. We zijn vanaf Rockhampton terug naar de kust gereden. We verwachten weer prachtige stranden, maar in Queensland is het water zeer afhankelijk van de getijen. Als het laagtij is, kan het water soms een kilometer of 2 van de kust af zijn. Het ligt er dus aan op welk moment van de dag je naar het strand wilt. Maar het water is echt heerlijk. Zo'n 26 graden en dus fantastisch om een duikje te nemen. Alleen oppassen voor kwallen, die komen in deze streek ook veel voor, maar bij veel stranden hebben ze azijn voorzien om een kwallenbeet in eerste instantie te behandelen.
De volgende dag hebben we een bezoekje gebracht aan een krokodillenfarm. We kregen eerst wat uitleg over de farm en hoe krokodillen leven, hoe hun vel en schubben worden gevormd, hoeveel ze waard zijn (een grote croc kan enkele miljoenen opleveren) en nog veel meer. Echt heel interessant. We hebben dan ook nog een kort filmpje gezien over hoe ze deze beesten vangen enzo. Na het filmpje was er een kleine verrassing. De gids kwam binnen met een krokodilleneitje dat aan het uitkomen was! En jawel, recht voor onze neus kwam er een klein krokodilletje uit het ei. Echt super om dat zo live mee te maken!! Dat zoiets kleins (het zit met de staart en kop aan dezelfde kant van het ei) en eigenlijk toch ook wel schattigs kan uitgroeien tot een van de gevaarlijkste dieren ter wereld! Ze worden trouwens met een scheurtje in hun buikvel geboren dat geleidelijk dicht groeit en een uniek patroon geeft aan het vel. Een beetje zoals bij mensen de vingertoppen. Daarna zijn we naar de poelen gegaan waar de grote crocs zaten. Deze werden gevoederd en soms moesten ze het vlees een paar meter boven het water komen halen. Echt fantastisch wat zo een beest kan. We hebben toch ook enkele goede raden meegekregen en die gaan zeker van pas komen in het Northern Territory. Na de rondleiding kwam natuurlijk het spectaculairste: het vasthouden van een krokodil. Je zou het niet zeggen, maar die krokodil was al 2 jaar en zo'n 60 cm lang. Een fantastisch gevoel om zoiets gevaarlijks vast te houden. En raar maar waar, het voelde zacht aan. We hebben dan ook nog krokodillenribbetjes gegeten om de maag te vullen. Smaakte goed!