Het Great Barrier Reef!

6 mei 2012 - Great Barrier Reef, Australië

Wat vroeg was het deze morgen! om 6.00h ging de wekker al af en om 7.00h kwam de bus ons oppikken. Aangekomen bij Shute Harbour, werden we vriendelijk onthaald door de crew. aan boord van het prachtige schip hebben we een plaatsje uitgezocht aan een tafeltje. Er was een klein ontbijtje voorzien, maar dat hebben we overgeslaan. Er waren best toch heel wat mensen aan boord. Het eerste stuk van de boottocht ging goed. We zaten nog tussen de eilanden dus het was nog rustig water. Bij Hamilton Island zijn er wat mensen afgestapt en enkele bijgekomen. Daarna gingen we naar de volle zee en het personeel begon al kotszakjes klaar te leggen. Dat beloofde! Na een tijdje werden er al regelmatig zakjes weg gedragen en ook wij begonnen ons steeds minder te voelen. We zagen al mensen met ijswater en koude doekjes in de nek. Leen begon zich steeds slechter te voelen en ook zij kreeg doekjes in de nek en voor het voorhoofd. Het ging niet veel beter en daar kwam het ijswater ook al. Ongeveer 10 minuten voor we aankwamen is er dan alles uitgekomen. Niet het leukste moment natuurlijk. Daarna ging het een stuk beter. Voor we aangelegd hadden werden we al opgehaald zodat we als eerste van de boot afkonden.

Eens op vaste bodem was het al allemaal vergeten en we werden opgewacht door Kez, onze persoonlijke reefsleephost. We werden meteen naar onze kamer gebracht en wat zagen we daar? Een heerlijk zacht en groot bed! Een spiegel aan de muur, drinkwater, zachte handdoeken, zeepjes,... heel wat meer luxe dan we gewoon waren! We hebben ons geinstalleerd en zijn dan even op het pontoon gaan rondkijken. Er zaten al heel wat mensen in het water, maar wij zijn eerst gaan lunchen op de boot. Lekkere BBQ! Dan snel de zwemkleren aan, een stingersuit gaan passen en een masker en zwemvliezen gaan halen want onze snorkeltour zou direct vertrekken. Met een bootje werden we een stukje verder op het reef afgezet zodat we met de stoming mee terug naar de pontoon konden drijven. Alle 5 de snorkelaars sprongen zo het water in, maar voor ons Leentje is de boot natuurlijk weer 2 keer moeten keren voordat ze er uiteindelijk ook durfde afspringen. Tja, wat wil je met al die rare vissen onder je? Terwijl een marinebiologe uitleg gaf over de onderwaterwereld en het koraal dreven we op het gemak terug naar de pontoon. De tour was echt interessant en we hadden toen al enorm veel gekleurde, vervormde, grote en kleine vissen gezien. Echt wonderlijk. Terug bij de pontoon zijn we dan eerst een wetsuit gaan halen voor Leen want ze had het wat koud. Om kwart na 2 werden dan alle toeristen uit het water gehaald om zich om te kleden want om half 3 vertrok de boot terug naar het vaste land. Echt fantastisch om daar dan met 3 personeelsleden achter te blijven en ze uit te wuiven. Vanaf nu was het hele Great Barrier Reef voor ons alleen!! Dit is de enigste plaats waar je kan blijven slapen en wij waren vandaag de enigste!

We hebben nog even gesnorkeld toen de boot weg was. Daarna werden we mee genomen op een klein bootje om naar enkele watervallen te gaan kijken. Het waren eerder sterke stroomversnellingen. Deze ontstonden doordat het aan de ene kant van het koraal hoogtij was en aan de andere kant laagtij. Terug bij het platform zagen we nog 4 andere mensen snorkelen. Die waren eventjes met de helicopter tot daar gekomen om een uurtje te snorkelen en zouden dan weer vertrekken. Jaaaa, van rijke mensen gesproken! Aangezien we de reefsleep deden kregen we ook ongeveer alles gedaan. We moesten het maar vragen. Of soms zelfs niet. Als we een ijsje wilden, dan moesten we het maar nemen, als we de schuifaf in het water wilden gebruiken, dan zouden ze deze openen, ... Maar voor die dag hielden we het bekeken en zijn een lekkere warme douche gaan nemen in onze prive-badkamer.

Ondertussen werd er voor ons een kaasschotel met wat augurkjes, saucisse, ajuintjes, ... geserveerd met een lekker wijntje en biertje. Dit konden we op het achterdek opeten bij een schitterende zonsondergang over het reef. Echt genieten. Daarna zou ons drie-gangenmenu bij kaarslicht geserveerd worden in de onderwater viewing chamber. Een kamer met plasticglas waar we zo naar de vissen konden kijken die voorbij zwommen. We werden bediend en de soep, de steak en de chocolademudcake met ijs hebben fantastisch gesmaakt! Dit was zelfs nog beter dan we hadden gehoopt bij de boeking. Tegen half 9 zijn we dan bed in gekropen, stikop van deze fantastische dag!