Melbourne!

13 maart 2012 - Melbourne, Australië

Ok, het was heel vroeg opstaan en we hadden bijna niets geslapen (koud en veel verkeer), maar het gaat een mooie dag worden in Melbourne! Eerst nog tot in Melbourne rijden, dan nog een gratis parkeerplaats vinden, helemaal niet gemakkelijk hoor!! Maar goed, we zijn er geraakt (hebben zelfs geen file gehad, hier gaat dat allemaal vlotjes want het was toch nog druk hoor!) en hebben een plaatsje gevonden. Te voet zijn we dan naar de Victoria Markets gegaan. Dit is een overdekte markt van 7ha die om 6.00h 's morgens al begint en tegen 14.00h gedaan is. We moesten dus wel op tijd vertrekken. Buiten was het al goed opgewarmd, dus het beloofde een hete dag te worden. Eindelijk nog eens. Het eerste stuk van de Markets was groenten en fruit. Redelijk goedkoop toch wel. We hebben een heel zakje knoflook gekocht (ongeveer 8 bolletjes) voor slechts 0,99 dollar! Dat vind je in de supermarkt heus niet aan deze prijs. Na de kraampjes van groenten en fruit kwamen de souvenierwinkeltjes, de eetgelegenheden ed. Juwelen, schoenen, kleren, prulletjes, ... Noem maar op, hier hadden ze het. Daarna kwam de afdeling van vlees, vis, brood en delicatessen. Hier stonden ze echt te roepen om hun waren te verkopen. De een al harder dan de ander. Uiteindelijk wat leuke souveniertjes gekocht, wat pruimpjes en zoete aardappel. Heel lekker dat laatste. Van de markets weer te voet terug naar de auto om de spullen in de auto te leggen (de pruimpjes waren wel al bijna op) om dan weer te voet terug naar de markets te gaan om de gratis toeristenbus te nemen. Het duurde nogal voor deze kwam en dus zijn we te voet naar de gratis city tram gegaan. Leen begon al pijn aan haar voeten te krijgen, dus dat beloofde! Eerste stop was de Australian Open. De Rod Laver Arena, Margaret Court, de kleinere courts en oefenpleinen, de player lounge, de kleedkamers, ... WAUW, echt chique om te zien hoor. We hebben daar heel lang rondgelopen, maar het meeste was gesloten omdat er die avond een concert van Taylor Swift was. De Rod Laver Arena hebben we enkel van de buitenkant kunnen bekijken. Margaret Court (vroeger het hoofdplein) en showcourt 2 hebben we wel kunnen zien nadat we tussen de hekken door zijn geglipt. Ach ja, we zijn ook maar ene keer hier en juist dan moet alles gesloten zijn! Op een kleiner plein (court 10) was het hek open en konden we dus zo naar binnen. Toch leuk om op zo'n plein te staan waar onlangs nog topsporters van wereldniveau hebben gestaan. In de hal van de Rod Laver Arena hingen ook alle foto's op van alle winnaars. Zo dus ook Kim Clijsters en Justine Henin. Tof om deze Belgen hier tussen te zien hangen. We hebben ook de echte originele bekers van mannen en vrouwen mogen aanschouwen. Hoe groot zijn die wel niet! Hier stonden ook alle winnaars in gegraveerd. Na hier een hele tijd te hebben rondgewandeld zijn we weer naar de tramhalte gegaan om verder naar Fitzroy te rijden. Hier zou een grote winkelstraat zijn met vele 2e hands boekenwinkels. We zijn immers op zoek naar de reeks van Sharpe van Bernard Cornwell voor Timmy (jaja, hij leest die boeken in het Engels!) Een heel groot stuk van die staat afgewandeld, maar niet veel tegengekomen. Een paar dagen later lezen we op het internet dat Taylor Swift hier dezelfde dag in dezelfde straat heeft rondgelopen. Niet dat we ze kennen, maar toch ... Aangezien we de tram terug wilden nemen werd het hoog tijd om terug te keren. We merkten echter dat we het niet meer gingen halen. Via het Melbourne Museum zijn we dan terug naar de auto gewandeld, maar Leen haar voeten werkten niet meer mee. Timmy is dan de auto gaan halen (lief he?) We zijn dan Melbourne uit gereden en geprobeerd enkele voorstadjes ook nog voorbij te rijden. Het was alleszinds niet gemakkelijk om een slaapplaats te vinden. Om half 12 zijn we dan toch ergens kunnen stoppen. Wat een dag! Maar het was absoluut de moeite waard!!