Vanuit het binnenland terug richting kust

14 februari 2012

Vandaag in het spookstadje Kanowna rondgereden. Blijkbaar zijn we daar ook 2 nachten blijven slapen zonder dat we het wisten. Veel stad was er niet meer, enkel nog een aantal wegen en houten bordjes met wat er vroeger stond of met straatnamen. Het had wel iets hoor. Daarna naar Kalgoorlie Markets geweest. Dit is elke 1e zondag van de maand en is blijkbaar een soort rommelmarkt in het klein. Hier waren we dus ook snel van terug. Vervolgens hebben we de rit naar Norseman aangevat. Dit is enkel een tussenstop voordat we naar Esperance doorrijden. Dit gaat gelukkig terug via unsealed roads. Eigenlijk zijn dit vrij goede wegen door het landschap en perfect als je de highway wilt vermijden zoals ons. Weinig verkeer, je krijgt veel meer te zien (zowel dieren als landschap) en je kan er rustig blijven overnachten. Via de Eleven Mile Road zijn we dan helemaal langs de kust tot in Esperance kunnen rijden. WAUW!!! Gewoon prachtig dat diepblauw water afgewisseld met turkooise water, fantastische rotsformaties en supermooie witte stranden! Ongelooflijk! Echt zoals in de boekjes. Nu weten we ook waarom de beaches rond Esperance de mooiste van Australië worden genoemd. Bij Nine Mile Beach hebben we overnacht. Normaal gaan we nooit ergens staan waar er een bord hangt dat je niet mag camperen (anders is het een boete van 100$), maar ach, er zijn zoveel plaatsen hier in Esperance. Wat is de kans dat ze komen patrouilleren? Mja, hier blijkbaar vrij groot want om 6.15 werd er op de deur geklopt. Leen had het gelukkig horen aankomen. We waren dus wakker en konden ons stil houden. Na wat een eeuwigheid leek werd er nogmaals geklopt. Weer stil gebleven. Daarna is de auto weggereden. Timmy had nog juist kunnen zien dat de auto een witte snuit had. Ons geluk gaat zijn geweest dat het een koude nacht was en dus alle ramen en gordijnen dicht waren. We hadden ook voor een keer de aluminiumplaatjes tegen de zon laten hangen. Nadat de auto was weg gereden hebben we nog even gewacht en dan snel snel aangekleed en weggereden. Dat was even zweten! Even verder zagen we dat andere kampeerders op de bon werden gezwierd dus snel doorgereden voordat ze ons zouden zien. De dag hebben we dan gespendeerd in Cape Le Grand NP. WAUW!! Supermooi, echt waar. Prachtige witte stranden, helder blauw water en bijna niemand op het strand! We hebben een paar km op het strand gereden, door het water. Heerlijk was dat! We zijn nog op een paar andere strandjes gestopt en het zijn stuk voor stuk idyllische plaatsen. De nacht hebben we door gebracht op een paar meter van de oceaan in een inham.

De volgende dag hebben we op het strand van Wharton Beach tot Victoria Harbour gereden. Maak je geen zorgen, deze stranden zijn speciaal voor 4Wd!! In Victoria Harbour was de weg zo slecht aangegeven dat we voor de zekerheid maar zijn terug gedraaid. Niet dat het erg was want het uitzicht was weer prachtig!! Vervolgens naar Lucky Bay waar de kangoeroe's aan het strand komen zonnen. Als we dachten de mooiste plekjes al gezien te hebben, dan waren we serieus mis. Het is echt onbeschrijflijk hoe het er uitzag. Supermooi, we kregen er niet genoeg van. Het leek bijna een droom. Het water, de heldere lucht, het strand, de rotsen, het past allemaal zo mooi samen! Bij de terugtocht over het strand zag Leen plots een moederkangoeroe met een kleine kangoeroe zitten aan de rand van het strand. Fantastisch!! Via het strand van Le Grand konden we 22 km richting Esperance rijden. Eerst wouden we op het strand blijven slapen, maar we wisten niet tot waar het water ging komen. Dus verdergereden. We zijn een zandweggetje in gereden maar die kwam op een duin uit. Bij het draaien stonden we opeens zo scheef dat we alletwee dachten dat we gingen kantelen! Was dat even spannend! Gelukkig bleven we nog recht, al scheelde het niet veel. De volgende dag zijn we gaan touren rond Esperance, in de hoop dat onze auto niet geseind zou staan :-)

Bij ongeveer alle stranden gestopt en hoewel het allemaal stranden zijn, zijn ze zo verschillend in hun schoonheid. Alles is op zijn manier gewoon super! Bij een aantal hebben we een strandwandeling gedaan, bij sommigen hebben we wat foto's genomen en bij Twilight Beach zijn we gaan zwemmen en zonnen. We hebben veel surfers, windsurfers en kitesurfers gezien. De golven zijn daar echt super voor. Bij het zoeken naar een slaapplaats kwamen we plots 3 kangoeroe's tegen. Hoewel we er al een heel pak gezien hebben, vinden we het nog altijd leuk er tegen te komen. Iets verder kwamen we opeens een heel veld kangoeroe's tegen in alle maten. We hebben ze ruwweg geteld: 30 stuks die we zo konden onderscheiden! Een fantastisch zicht. Hier niet ver vandaan hebben we ons dan gedoucht. Enkele kangoeroe's die de straat over staken stonden wel even te kijken met een verbaasd gezichtje. Heel grappig!