Eyre Peninsula

20 februari 2012 - Port Augusta West, Australië

Vandaag hebben we Timmy zijn haren nog eens geschoren. Het was hoog tijd want Leen kon er al bijna een elastiekje in doen! We hebben ook een kleine wandeling gedaan op de kliffen want we dachten dat er een nest met witte buik zee-arenden zat. Dit hebben we toch niet gezien. De rest van de dag hebben we doorgebracht in het Coffin Bay NP. We hebben de Yangie Island Hike gedaan en uiteindelijk hadden we er toch zo'n 8 km opzitten. We hebben ook nog 4 emoe's gezien die vrij dicht bij de auto zijn gekomen (we hadden de motor stil gelegd). Bij Golden Island, tot nu toe het mooiste strand van SA, zaten we rustig in de camper een stukje watermeloen te eten toen Leen 3 zwarte plekken in het water zag. Ze dacht eerst dolfijnen, maar het konden natuurlijk ook haaien of zeehonden zijn. Met de verrekijker zagen we dat het toch dolfijnen waren die vrolijk aan het spelen waren en gekke tuimelingen deden. Echt fantastisch om ze zo zelf te ontdekken. Onze slaapplaats hebben we gevonden in het puntje van een inham. Dicht bij het rustige water , de kangoeroe's en helemaal alleen. De weg er naar toe was vrij moeilijk en hobbelig, maar het was weer de moeite!
Vandaag staan Port Lincoln en Lincoln NP op het programma. In Port Lincoln zijn we nog eerst gaan winkelen. Bij de afrekening zagen we dat ze ons 1,548 kg knoflook had aangerekend!! Gelukkig hadden we het gezien want dat scheelde toch meer dan $28. Het zou ook wel vrij hard stinken moesten we dat allemaal opeten op een paar maand! Timmy wou in Port Lincoln ook graag met de haaien zwemmen, maar de prijs was immens hoog dat we daar maar vlug van hebben afgezien. In het NP hebben we enkele strandwandelingen gedaan met mooie uitzichten. Het was wat te fris om te zwemmen dus hebben we maar genoten van het zand en het water aan onze voeten. We hadden een leuke overnachtingsplaats gevonden bij het strand. Na het eten en voor het douchen zijn we nog even naar het strand gegaan waar Timmy heeft geprobeerd om Leen te leren jongleren met de voetbal. Hij heeft toch nog heel veel werk!!
Na een goede nachtrust en een lekker rustig ontbijt, zijn we terug vertrokken. In het stadje was het blijkbaar farmers market. Vrij klein maar des te gezelliger. Hier hebben we oesters gegeten, op natuurlijke wijze en met chili kaas. Timmy was er niet echt weg van, maar Leen vond het best lekker. Onderweg naar Whyalla zijn we nog bij enkele strandjes gestopt. Vandaag dus vooral weer veel gereden. De zoektocht naar een slaapplaats ging ook al niet zo vlot, maar uiteindelijk toch nog iets gevonden.
De volgende dag hebben we het rustig aan gedaan. Geprobeerd in de bieb de foto's erop te zetten voor het thuisfront. Hier kruipt veel tijd in, maar het was er wel gezellig. De bieb was vernieuwd en vandaag was het opening. Veel volk, gratis worstjes voor de bezoekers, tombola,  ... Toch leuk. Nog enkele dingen opgezocht voor de komende dagen, vooral het weer in Coober Pedy. Dit ligt een heel stuk inwaarts naar het midden toe. De mensen leven en werken er onder de grond omdat het er te warm is (tot 50 graden in de zomer!) gelukkig is er de zomer bijna voorbij (begin maart wordt het er koeler) en voor de komende dagen ziet het er goed uit: rond de 35 graden. Voor het avondeten hebben we ook nog even rondgereden. Genoeg parken en bbq, maar er scheelde altijd wel iets: dazen, veel wind, de bbq werkte niet, dronken aboriginals,... Niet altijd even gemakkelijk. Morgen vatten we via Port Augusta de reis aan naar Coober Pedy.
We zijn er ons ondertussen ook van bewust geworden dat er al 1/3 van onze reis in Australië voorbij is! De tijd vliegt hier gewoon!

1. An:
    22 februari 2012
    Sjiek sjiek, we reizen hier elke keer een klein beetje mee door jullie verhalen.
    Maar Leen, sinds wanneer lust jij oesters??
    Hier in Belgenland zou de winter stillekesaan door moeten zijn. In het weekend nog een winterprikje gehad, maar Frank zegt dat het de laatste zou zijn voor deze winter. Dit weekend wordt het echt warm: 9 graden ;).
    Vele groetjes, en amuseer jullie daar nog!!