The School of the Air

16 mei 2012 - Alice Springs, Australië

Eerste stop in Alice Springs is The School of the Air. We hebben deze in Broken Hill niet kunnen doen omdat deze toen vakantie hadden. Nu hadden we wel geluk. Het was echt heel interessant en het is fantastisch hoe ze via internet, chat, video, schoolpakketten en in-schoolweeks zoveel kinderen toch les kunnen geven. De kinderen hebben niet alleen de hoofdvakken zoals wiskunde, engels,... Maar ze hebben ook keuzevakken zoals Japans of Indonesisch, koken, natuurkunde,... Er zijn ook enkele voorwaarden want je kan niet zomaar bij the SOA les volgen. Je moet 5 jaar of ouder zijn, elk kind moet een begeleider hebben, je moet minstens 80 km van een school af wonen en je wordt 4x per jaar op een 'in-schoolweek' verwacht waar je in levende lijve samen met al je klasgenootjes les krijgt op school in Alice Springs. Nu moet je weten dat er ongeveer 120 leerlingen zijn en de verste afstand is 1400 km van Alice Springs. Dit meisje kreeg les met een jongen uit SA en de totale afstand tussen de twee is ongeveer 2000 km!! Amazing! Bovendien bezoekt elke leerkracht 1x per jaar al zijn studenten. De kinderen zijn voornamelijk outbackkinderen van rangers, roadworkers, farmers, reizigers,... Er was ook een aboriginalgemeenschap aangesloten.  Alle materiaal wordt ook nog eens door de overheid voorzien zoals computers en camera's. De SOA geeft les tot de kinderen 14 zijn. Dan kunnen ze op kostschool of via de post met de school in Darwin of stoppen. Echt superinteressant!! Daarna, het was al een stuk in de namiddag, zijn we naar Kings Canyon gereden om morgen te gaan wandelen.