Via Pert naar Albany

29 januari 2012 - Centennial Park, Australië

Via Jurien Bay en Greenhead zijn we terug zuidwaarts aan het rijden. In Greenhead zijn we dan naar de Stock Yard Gully Caves gegaan. De weg was enkel toegankelijk voor 4x4. Gelukkig is het toch goed afgelopen. We worden hier nog goed in!! In de grotten kon je door een 300m lange grot wandelen via een 1,3 km lang pad. Heerlijk fris in de grot!! Onderweg terug naar de auto zijn we nog een reuze kangoeroe tegen gekomen. We hadden hem blijkbaar uit zijn middagslaap wakker gemaakt, dus wij er maar vlug vandoor! In Yanchep NP hebben we dan ons avondmaal gegeten. Rustig aan het smikkelen toen er opeens een mama kangoeroe met haar kleintje achter Leen stonden. Het was echt heerlijk, overal huppelden kangoeroe's, groot en klein en iedereen deed maar alsof dat heel normaal was!
Deze morgen zijn we wat langer blijven liggen. De camper stond in de schaduw en het was dus nog niet zo warm erin. Het gaan 2 luie dagen worden want het is weekend en de garage waar we ons verzekeringspapieren moeten gaan halen is gesloten. We zijn dan naar Fremantle geweest. Een rustig, maar toch ook bruisend stadje. Eerst naar de Fremantle Prison geweest, de oudste gevangenis van WA die gelukkig niet meer in gebruik is. Daarna naar de Fremantle markets geweest. Dit ligt in een groot gebouw waar allerlei winkel- en eetstandjes door elkaar liggen. Weer een gezellige drukte. Hier wat rondgeneusd alvorens naar The Round House te gaan. Ook alweer een gevangenis, maar dan veel kleiner. Bovendien is het hele gebouw rond, zoals de naam al deed vermoeden! Dan nog even naar de E-Shed. Eigenlijk hetzelfde als de markets, maar kleiner. In Kings Park hebben we dan nog wat gegeten. Weer veel volk, de Australiers zijn echte buitenmensen. Maar het is hier ook fantastisch georganiseerd allemaal. Veel speeltuigen voor de kinderen in opperbeste staat, overal gratis BBQ, openlucht cinema, optredens voor kinderen (vb. De wizard of Oz),...
Eindelijk heeft Timmy zich kunnen scheren!! Het werd hoog tijd volgens Leen en zelfs Timmy vond het tijd om zich te scheren, dus dan is het echt wel heel noodzakelijk!! Vandaag dan eindelijk bij de garage langs kunnen gaan. De Duitsers terug moeten contacteren want we hadden een belangrijk papier niet. Dan winkelen. Een serieuze voorraad aangelegd want vanaf nu gaat het rondtrekken echt beginnen. De plaatsen die we nu aandoen, daar komen we niet meer terug. Het avontuur komt er dus aan!!
Na een moeilijke nacht (veel verkeer) hebben we in een parkje ontbeten. Nu ja, zolang je overschot van de chocoladetaart van gisteren ontbijt kan noemen!  Dan verder gereden naar Bunbury. Onderweg nog wat bier en wijn gekocht (2e fles wijn was gratis en bij het bier kregen we een bal, daar was Timmy natuurlijk content mee want hij mist het voetballen toch serieus!)  In Bunbury kon je zwemmen met dolfijnen, maar hier was de prijs wel heel hoog. We zijn er zeker van dat we het ergens anders aan een schappelijkere prijs kunnen doen. Ook nog eens een wandelingetje van 2km gedaan rond het Big Swamp meer. Het leek wel 10km in die hitte! Hoewel het al 3 uur was, was het nog superwarm. Na de wandeling maar even de Indische oceaan in om af te koelen!! Heerlijk!!  Echt super gewoon! Richting Busselton ergens blijven overnachten en s 'avonds even nagenoten met een biertje/wijntje van deze heerlijke dag.
Met uitzicht op zee en de 2km lange pier ontbeten. Het water was heel uitnodigend, maar we zochten liever een rustiger strand op. Bovendien was het hoog tijd om de was te doen. Dat dus maar eerst gedaan. Het was superwarm in de wasserette en het duurde lang voordat alles droog was (veel nog uitgestald in en rond de camper om in de zon te drogen, weeral mensen die ons raar bekeken) Daarna snakten we dus naar een lekker cremepje. Aangezien we niets vonden waar ze creme verkochten, zijn we de supermarkt maar binnengegaan. Hier hadden ze enkel betaalbare dozen van 1,5l of 2l. Deze van 1,5l was enkel vanille en dat heeft Timmy niet zo graag , dus ja, dat wordt er eentje van 2l!! Aangezien het nog altijd heel warm is buiten en we geen vriezer hebben, moest de hele doos leeg!  Na 2l was het wel duidelijk: voor vanavond moesten we geen eten meer voorzien!!  Nog even nagenoten op het strand waar we ook nog eens dolfijnen in de verte hebben gezien. Heerlijk om rond 7 uur 's avonds nog in zwemkleren op het strand te kunnen zitten. Weer een crazy day vandaag.
Na een nacht in een heel warme camper (geen enkel briesje en we stonden vlak aan het water) zijn we naar Cape Naturaliste gereden. Ontbeten met af en toe een vlieg tussen de boterham en daarna een wandeling gaan doen. Het was half 10, maar al goed warm. Niet te lang wachten dus! Nog niet tegoei begonnen of de vliegen zaten al rond en op ons. Deze vliegen houden van de warmte en van zowat alle gaatjes rondom het hoofd: neus, oren, mond. Vreselijk, maar toch verder gewandeld. We hebben dan maar ons t-shirt gebruikt om de vliegen weg te slaan. Armspieren dus ook weer getraind! Onderweg naar Margaret River nog aan 2 strandjes gestopt, maar hier was het veel te druk voor ons (het is Australian Day vandaag). Hier wel nog een reuze rog gezien in het water!! Super, maar toch blij dat we er zelf niet in zaten. Daarna de Lake Cave gaan bezichtigen. Heel mooi en vooral lekker koel! Er waren grote, kleine, dikke en dunne stalagmieten, stalagtieten en kolommen. Ook nog een ondergrondse rivier en dat allemaal in een kleine ruimte (ten opzichte van andere grotten toch). Aan het Redgate strand nog wat gegeten en daarna weer bedtijd. Wat vliegen de dagen hier toch om! Voordat we het weten moeten we al naar huis ;-)  !
Na een rustig ontbijt (zonder vliegen tussen de boterham deze keer) zijn we naar Calgardup Cave geweest. Hier info gevraagd om in de omgeving rustig te kunnen zwemmen en voor een wandeling. Heel wat info gekregen maar onze eerste stop ging toch bij de Mammoth Caves zijn. Self guided met een hoofdtelefoon voor uitleg. Heel indrukwekkend! Veel groter dan die van gisteren en rustig op ons eigen tempo. Heel veel mooie dingen gezien en ontdekt. Op een gegeven moment was het wel schrikken toen Leen haar zonnebril viel. Gelukkig bleef hij nog bij de rand liggen en viel hij niet de 10m naar beneden. Even later had Timmy minder geluk. Daar ging zonnebril nr 4 !! Met wat regels te overtreden heeft Timmy hem toch nog kunnen oprapen, gelukkig! Ook de Jewel Cave (onze volgende stop) was net zo indrukwekkend als het al niet nog beter was! Echt schitterend hoe ze er van binnen uitzien! Supermooi en veel rare maar prachtige dingen gezien. Er werd af en toe ook met lichteffecten gewerkt. Zo waande je je opeens onder de zeespiegel waar je verschillende koralen kon zien.  Daarna nog een korte wandeling gedaan van 1 km door de karribossen. Het was een korte wandeling, maar we hadden toch al ettelijke stappen en trappen erop zitten. Zo'n grotten zijn niet te onderschatten! Vervolgens naar Cape Leeuwin gereden waar de hoogste vuurtoren van het Australische vasteland staat. Aan de ene kant heb je de Southern Ocean en aan de andere kant de Indian Ocean. Hier beukte het water tegen de rotsen met een onmenselijke kracht. Wauw! Op weg naar Pemberton zijn we onze allereerste slang tegen gekomen (Timmy toch, Leen heeft hem helaas niet gezien). We hebben wel een aantal keer moeten omrijden omdat de weg was afgesloten door bosbranden. Nu ja, ze waren het er niet helemaal over eens want op het ene bord stond door bosbranden en het andere bord vermelde ... overstromingen! Het zal toch het eerste zijn want het hele gebied zag wat zwart van eerdere branden. Ook onze solardouche nog eens gebruikt hier midden in de bush en 's avonds heerlijk nagenoten van alweer een mooie, vermoeiende en warme dag.

1. Josée:
    30 januari 2012
    Bomma heeft alles gelezen en de foto's gezien , volgens haar durft Leen veel meer dan Timmy.
    Hier is 't hartje winter met sneeuw en kou, we zijn daarom heel erg jaloers op de zomerse temperaturen bij jullie maar gunnen het jullie van harte.
    Geniet ervan en hopelijk nog heel veel leuke belevenissen.
    Van bomma moeten jullie heel heel voorzichtig zijn.
    groeten van Bomma, Josée en Tonny